Smoothie er vel noe de fleste liker godt. Her i huset er i alle fall alle glade i smoothie. Vi lager smoothie i mange forskjellige varianter ut fra hva vi liker og tåler av ingredienser. Og hva vi har i kjøleskap og fryseren til enhver tid. Jeg vil dele noen av mine favoritter med deg. Felles for alle oppskriftene er at de skal kjøres i en blender/kjøkkenmaskin til de har “smoothiekonsistens”. Stavmixer kan også brukes. Væske som brukes er enten kokosdrikk, kokosmelk, havremelk eller mandelmelk. Men om man tåler kumelk, kan man selvfølgelig bruke det også. Da anbefaler jeg Hel melk. Husk hvis du bruker utenlandske bær er det anbefalt å gi disse et oppkok før de brukes for å ta knekken på eventuelle dårlige bakterier.

Favoritt nummer 1:

Favoritt nummer 2:

Favoritt nummer 3:

Disse tre er mine favoritter, alle tre er kjempe gode og er et lite måltid i seg selv siden de både er mettende og fulle av næring. Hvis du vil ha en smoothie med mindre karbohydrater, kan du kutte ut bananen. Jeg bruker som regel frukt og bær i smoothiene, men det går fint an å snike inn grønnsaker også. Smoothie er en super måte å få gode næringsstoffer både til deg selv og barna. Alle disse oppskriftene er nok til 1-2 personer. Man kan også oppbevare smoothie i kjøleskapet, men husk om du bruker banan i eller andre frukter som bruner kan smoothien få en litt udelikat farge.

Under kommer tre forslag til deilige næringsrike, grønne smoothier. Jeg bruker nesten alltid MCT-olje i smoothie, fordi det er en fin måte å få i seg godt fett på, og en del av ingrediensene innholder fettløselige vitaminer og da er kroppen vår avhengig av litt fett for å ta opp de vitaminene.

Det er uendelige muligheter til hva du kan ha i en smoothie. Prøv deg frem for å finne din favorittoppskrift.

Forsidebilde: Photo Mix from Pixabay