Å forandre livsstil er ikke alltid så lett. En felle mange går i er at de prøver å forandre alt på en gang. Man skal både spise sunt, trene hardt, legge seg tidlig, stå opp tidlig, slutte å drikke kaffe, begynne med grønne smoothier, ta vitaminer, lese nyheter i stedet for nettshopping…ja..du skjønner hva jeg mener. Mange har også prøvd alt som finnes av dietter og/eller sultet seg i lange perioder for å ta av overflødige kilo. Selvfølgelig kan noe av dette være bra, men man kan gjøre ting gradvis og begynne med det viktigste først. Jeg har laget en liste med ti tips som er nyttige på vegen mot en livsstil som gjør helsa og kroppen din godt. Og det som gir best suksess er å faktisk å legge om kosthold og livsstil og integrere varige endringer i hverdagen din. Men som sagt ikke sats på å begynne med alle ti punktene på en og samme dag.

Jeg vet hva som skal til for å forandre livsstilen, få mer energi, nå idealvekta og få mer glede inn i hverdagen fordi jeg selv har gjort det og jobber kontinuerlig med det. Her får du mine beste tips for å få en bedre livsstil, gå ned i vekt og få bedre livskvalitet.

1.Kostholdet

Det aller viktigste som må være på plass for å gå varig ned i vekt er kostholdet. Jeg anbefaler å spise ren, naturlig og ubearbeidet mat da dette er mat kroppen er skapt for å spise.

Spis lite karbohydrater! Karbohydrater påvirker blodsukkeret i mye større grad enn proteiner og fett. Når blodsukkeret er høyt, skilles hormonet insulin ut. Et høyt insulinnivå gjør at sukkeret i blodet lagres som fett i cellene. I tillegg gjør store mengder insulin at blodsukkeret synker raskt igjen, og vi føler oss sultne eller sugne på noe igjen. Så fyller vi på med mere karbohydratrik mat igjen, og så er runddansen i gang. Det er svært vanskelig å forbrenne fett når man har et høyt insulinnivå. Når man spiser mat med lite karbohydrater, unngår man å skille ut mye insulin og kroppen kan i stedet begynne å forbrenne fett.

Mange tror at det er hard trening som er løsningen for å gå ned i vekt, men kostholdet har 70-80 % å si og trening/bevegelse 20-30 %. Gir du kroppen din den næringen den trenger?

2.Nok søvn

Å få nok søvn virker helbredende på kroppen. Vi kan gå perioder med lite søvn, men jevnt over trenger kroppen sine 8 timer hver natt. Sønnen min sov ikke godt de første 18 månedene av sitt liv, så jeg og mannen min gikk tilslutt rundt som noen zombier, og det føltes ut som om hodet var tåkelagt hele tiden. Men etter gutten begynte å sove hele netter, og vi også, ble tilværelsen så mye bedre igjen. Det trenger ikke være små barn som forstyrrer nattesøvnen. Netflix, mobilen og TV er også gode kandidater til å holde søvnen borte. Anbefaler å legge vekk alt med skjerm de siste par timene før leggetid, for å sovne fortere og få en bedre søvnkvalitet. Andre ting som kan skape dårlig søvn, er et dårlig kosthold. I tillegg øker mangelen på søvn hormonet grelin som gjør at appetitten vår øker. Impulskontrollen svekkes også, sånn at vi lettere unner oss en sjokolade eller tar et kakestykke vi kanskje egentlig ikke hadde tenkt.

3.Reduser stress

Noe av det verste vi kan påføre kroppen vår er stress. Stress finnes i mange varianter, det kan være en dårlig livssituasjon, vanskelige relasjoner, økonomi, jobb, et dårlig kosthold, forurensning for å nevne noe. Har du noe som stresser deg i hverdagen. Stress utløser et hormon som heter kortisol, som blant annet gjør det omtrent umulig å gå ned i vekt. Finn ut HVA som gjør deg stresset og prøv å reduser mengden stress.

4.Kutt ut eller begrens sukkerinntaket

Sukker er 100% karbohydrater, inneholder ingen næring og påvirker blodsukkeret kraftig. Vanlige matvarer som inneholder en god del sukker, enten tilsatt eller som har et naturlig høyt sukkerinnhold er fruktyoghurt, frokostblandinger, brus, godterier, kaker, juice,

5.Grønnsaker

Du har sikkert hørt det før? Å spise grønnsaker er sunt! Grønnsaker inneholder mange mineraler og vitaminer som er viktige for kroppen. I tillegg inneholder de en del fiber som er bra for fordøyelsen og metthetsfølelsen. Spis grønnsaker i alle mulige farger, da blir kroppen glad 😊  

6.Bevegelse/Aktivitet

Nesten uansett hvilken situasjon du befinner deg i, gjør det kroppen godt med bevegelse. Å trene kjempe hardt for å gå ned i vekt, er som regel bortkastet da det er kostholdet som er den viktigste faktoren der. Men å trene litt og å holde kroppen i form gir mange helsegevinster. Man får blant annet bedre kondisjon og utholdenhet, blir gladere, får bedre fordøyelse og man kan redusere smerter i kroppen. Ikke tren bare fordi det er trendy eller at du presser deg til deg, men finn en aktivitet som gir deg glede og motivasjon.

7.Balanser måltidene og spis bare når du er sulten

Du har sikkert hørt at man må spise lite og ofte, gjerne 5-6 ganger om dagen og helst hver tredje time. Vel, det trenger du absolutt ikke. Hvis du balanserer måltidene etter hva kroppen har behov for, trenger du bare spise 2-3 måltider om dagen. Spis når du er sulten og kun da. Spis til du er mett og fornøyd, ikke mer enn det.

8.Drikk lite alkohol

Alkohol er en karbohydratkilde med lite næring. Den inneholder mye energi og kroppen vil prioritere å forbrenne alkoholen framfor kroppsfettet. Ved stort inntak av alkohol pålegger man egentlig kroppen et «opprydningsarbeid» i etterkant.

9.Sett pris på deg selv

Uansett om man skal forandre livsstil og/eller gå ned i vekt eller i hvilken som helst situasjon man er i, er det viktig å sette pris på seg selv. Det meste i livet blir lettere da. Men hvordan gjør man det? Velg å delta på aktiviteter som gjør deg glad, gå i naturen, vær kreativ å lag noe med hendene, finn en hobby. Tenk gjennom hva som gjør DEG glad, og gjør mest mulig av det 😊

10.Logg

Kjøp deg en bok, hvor du skriver logg over alt det positive du har foretatt deg hver dag og hva du er takknemlig for. Start gjerne dagen med å være takknemlig. Boken er bare din, og du skriver hva du vil, uansett hvor lite du synes det er. Er du glad og takknemlig for at sola tittet fram, at du har to like sokker på, gått ned 0,2 kg eller tilbragte 1 time på sofaen i stedet for 2…ja da skriver du det. Finn glede og takknemlighet i de små tingene, til sammen blir det stort <3