Nylig ble jeg spurt om hva som er viktig for meg og hva som gir meg glede. Jeg fikk ikke til å svare med en gang. Måtte tenke meg litt om. Lykke og glede…det handler ikke bare om de store hendelsene, som da ungene kom til verden, ferieturene eller da jeg fikk A på eksamen. Glede handler også veldig mye om de små øyeblikkene, summen av hvordan du har det, hvordan du møter ting og forholder deg til ting.

I en travel hverdag kan det være vanskelig å stoppe opp å puste, å tenke over «hva er det som gir MEG glede?» «Gjør jeg nok av det som gir meg glede og gode følelser?»

Mange av oss farer rundt fra den ene aktiviteten til den neste. De fleste har det aller meste de trenger for å leve godt. Likevel er det mange som er misfornøyde med livene sine og ønsker seg endring. Det kan handle om at parforholdet de lever i er utilfredsstillende, man trives ikke i jobben sin eller er misfornøyd med stedet man bor og vil pusse opp. Hvis man ikke trives i livet sitt kan man lett føle at gresset er grønnere på den andre siden, og mener at hvis man bare fikk til det eller det, DA kommer lykken. Hvis man bare hadde råd til de skoene, om man bare var tynnere, sprekere, var mer populær, hadde finere bil… ja, du skjønner tegninga?

En forbedring av livssituasjonen kan i seg selv være positivt og noen ganger helt nødvendig. Men det er viktig å ikke bli så fokusert på det man ikke har, at man glemmer å sette pris på det man faktisk har. Det kan være lett å glemme i jaget etter mer, at det er som regel de små tingene, og det som finnes inni oss som skaper glede og lykke. Ikke alle tingene vi omgir oss med. Så når jeg fikk det spørsmålet, satte jeg opp noen punkter som er viktig for meg og som jeg prøver å leve etter for at hverdagene skal være best mulig. Det går ikke alltid, noen punkter er lettere enn andre, men sånn jevnt over har jeg inkludert disse «levereglene» i livet mitt. Håper tipsene kan være til inspirasjon

  • Jeg er takknemlig

Vær takknemlig for det du har. Hvis du ikke er takknemlig for det du har, vil det alltid være vanskelig å glede seg over det du anskaffer deg og du vil stadig hige etter noe annet, noe nytt.

  • Jeg er optimistisk

Prøver å se det positive i det meste. Mennesker som har en optimistisk væremåte vil oppleve verden som et sted med uendelige muligheter

  • Jeg unngår sosial sammenligning

Å sammenligne seg selv med andre mennesker vil bare få deg til å føle at du ikke strekker til. Alle er unike på sin måte. Den eneste du burde sammenligne deg med er deg selv, før og nå.

  • Prøver å unngå bekymringer

Har du opplevd å ikke få sove fordi tankene kverner rundt og rundt i hodet? Det aller meste vi bekymrer oss over kommer aldri til å skje. Hvis tankene tar overhånd, prøv å pense de inn på et mer positivt tema. Husk det er bare tanker!

  • Er fysisk aktiv og er ute i frisk luft

Trening frigjør endorfiner i kroppen. Jo hardere trening, jo mer endorfiner. Men all bevegelse gir velværefølelser i kroppen. Finn en aktivitet du liker og synes er gøy. Beveg deg gjerne ute da kroppen har veldig godt av frisk luft. Solstråler på huden føles deilig, i tillegg produserer huden D-vitaminer og endorfiner som gjør at du føler deg bedre.

  • Tar vare på meg selv

Sørg for at du får nok søvn og næringsrik mat. Stell deg hver morgen, selv om du ikke har planer. Å stelle håret å kle seg i noe fint får selvfølelsen opp, noe som ikke skjer om vi daffer rundt i joggebukse og med bustete hår.

  • Lever her og nå

Ikke dvel ved fortiden og bruk energi på det som gikk galt. Heller ikke lev kun for det som skal skje i framtiden. Den eksisterer ikke. Glade mennesker lever i nuet og bekymrer seg ikke for det som ikke har skjedd enda.

  • Har gode relasjoner

Mennesker er flokkdyr og trives godt sammen med andre. Selskap og samhørighet gir oss glede og energi, selv om det også er godt med alenetid. Ta deg tid til å være sammen med venner og familie. Det er med på å gi dagene positivt innhold og noe å glede seg til.

  • Gir til andre

«Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad». Å gi av det du har til andre føles godt. Faktisk er det slik at de som har lite er flinkere til å gi enn de som har mye. Årsaken kan være at man ved å gi demper følelsen av å være fattig.

  •  Velger å være glad

Kjenn etter hvordan du har det akkurat nå, og gled deg over de små tingene. En god kopp te, ei god bok eller en fin sang du hørte på radioen. Lykke og glede er ikke knyttet opp mot hvor dyr bil du har, om huset er nyoppusset eller midjemålet ditt. Bli kjent med deg selv, tenk etter hva som gjør DEG glad og gjør mer av det i hverdagen.