1. Spis næringsrikt

Det viktigste man kan gjøre når man skal spise sunt på budsjett er å prioritere næringsrik mat som gir kroppen det den har behov for. Alle her har vel hørt at det beste er å spise lite og ofte. Tre hovedmåltider, i tillegg mellommåltider og kveldsmat. Og at frokosten er dagens viktigste måltid. Men om man setter sammen måltidet riktig, med riktig mengde av de forskjellige næringsstoffene, trenger man ikke spise så ofte. Mest fett og proteiner og litt karbohydrater. Faktisk så har kroppen vår, og fordøyelsen, det best med å ikke få tilført mat hele tiden. Førdøyelsen må også hvile for å fungere optimalt.

For å sikre at maten er mest mulig næringsrik er det best å satse på rene gode råvarer. Fokuser på proteinkilder av god kvalitet, som kjøtt, fisk, egg og fete meieriprodukter, grønnsaker og frukt, nøtter, frø og bær. Frukt og grønt er ikke så dyrt som mange tror. Det er i hvert fall billigere enn snacks og søte saker. Et skolebrød koster 12-15 kroner i butikken. For det får du i hvert fall fire epler.

Hvis man spise mat av god kvalitet og er nøye med sammensetningen av næringsstoffene, trenger man ikke spise så mye og ofte og da blir det billigere. Samtidig som kroppen får den næringen den trenger.

2.Å kaste mat er å kaste penger

Noen har brukt tid og krefter på å dyrke maten, fiske fisken, stelle sauene og grisene og melke kyrne. Du har jobba for å tjene penger som du kan kjøpe disse varene for. Du bruker tid og energi på å anskaffe varene, oppbevare de og krefter på å tilberede de. Og så skulle du kaste maten? Neppe! Det er mangel på respekt både for råvarer og de som produserer dem.

Hvis jeg for eksempel kjøper en økologisk kylling, så koster den mer enn en konvensjonelt fremstilt kylling. Men min familie har middag i to dager av en sånn kylling, også koker jeg kraft av skroget. Kraft er utrolig næringsrikt, og en ypperlig måte å få brukt hele dyret på. Uansett hvilket dyr det er. Det er både næringsrikt og økonomisk å anskaffe hele dyr og bruke alt på det. Man kan også koke grønnsakskraft. 

Les ingredienslisten og sammenlign produktene. Ofte er det kun små, ubetydelige forskjeller. Revet ost derimot er et eksempel på hvor det lønner seg å velge et produkt av høyere kvalitet og pris, da den billige versjonen ofte faktisk ikke er ost og inneholder dårlige oljer, tilsetningsstoffer og potetmel.

Oljer og stekefett kan være lurt å bruke litt ekstra på, da du ikke bruker så mye om gangen. Her er det mye å hente ernæringsmessig på å velge god kvalitet. Et eksempel er forskjellen mellom en god kaldpresset olivenolje med lavt syrenivå og god holdbarhet versus en billig-variant. Velg også smør framfor billige plantemargariner og oljer.

3.Lurt å begrense inntaket av karbohydrater

Karbohydratrike matvarer som ris, pasta, maisprodukter er ofte billige men dessverre ikke spesielt næringsrike. Hvis du absolutt må ha det, kjøp fullkornsvarianter og villris, men ernæringsmessig er dette ikke noe kroppen din trenger. Du er også lengre mett hvis du unngår å spise mye karbohydratrik mat da disse får blodsukkeret ditt til å svinge.

4.Frukt og grønt

Frukt og grønnsaker lønner det seg å kjøpe lokalt og når de er i sesong, Norsk kål, kålrot, gulrot og løk er allsidige, næringsrike og rimelige grønnsaker. Frosne grønnsaker er også som regel billigere en ferske. Grønnsaker er den aller beste kilden til karbohydrater

5.Spis mindre «unødvendig mat»

Godteri, potetgull, kjeks, tyggegummi, pastiller, boller, brød, osv smaker godt, men koster penger og bidrar ikke i særlig grad med næringsstoffer vi har behov for. Prioriter heller matvarer som gjør deg mett og tilfører flere næringsstoffer.

6.Se alltid på kiloprisen

Det er lettere å sammenligne matvarene om du ser på kilosprisen framfor stykkpris. Ser du på prisen på kjøttdeig fra 4 ulike varianter, er dette den enkleste måten å plukke det billigste produktet på.

7.Handle i den rette butikken

Det kan være stor prisforskjell mellom de ulike matvarekjedene, vær derfor prisbevisst og utro når du velger hvor du handler.

Unngå også å handle på kiosk, bensinstasjon og i kantiner da disse selger varer til en mye høyere pris enn på butikken. For de som bor i byen så er asiatiske butikker og uavhengige frukt & grønt-butikker gode alternativ, de har gode priser og et spennende utvalg.

8.Vær på utkikk etter tilbud og matvarer som er satt ned i pris

Mange butikker setter ned matvarer som holder på å gå ut på dato. Kjøp og bruk de med en gang, eller frys de ned. Mange matvarer kan smake bra lenge etter datoen er gått ut. Lukt, syn og smak vil avsløre om maten fremdeles er spiselig.

Det kan også lønne seg å sjekke ut butikkenes tilbudsaviser, da det kan være gode tilbud som det lønner seg å slå til på. Bare husk å sjekke ”før”-pris på varen, så du ikke blir lurt. Last ned appen Mattilbud. Der finner du tilbud fra alle de vanligste matvarekjedene.

9.Utnytt fryseren

Frysevarer i butikken er ofte billigere en tilsvarende ferske. Eksempelvis frossen fisk og frosne grønnsaker (unngå blandingsprodukter og ferdigretter og gå for rene grønnsaker og fisk/kjøtt). Utnytt også fryseren hjemme, rekker du ikke å spise opp ferskvarer eller middagsrester før datoen går ut så kan det meste fryses ned og brukes senere.

Det er også praktisk og rimelig å kjøpe store pakninger og fryse ned det du ikke bruker med en gang. Det kan det være lurt å steke opp kjøttvarer før du fryser de, så er det enkelt å tine og bruke med èn gang senere.

10.Drikk springvann

Flaskevann, brus, juice, saft, kaffe og kaffedrikker kan bidra til både unødvendig pengebruk og unødvendige kalorier. Ta heller med en vannflaske og fyll opp i springen. Springvann er både sunt for deg og gratis.

Tenk også over hvor du kjøper drikkevarene dine og velg matbutikk framfor kiosk. Ta med pulverkaffe og egne teposer framfor å kjøpe kaffe på kaffebar/ kantine.

11.Planlegg innkjøp og tenk før du handler

Storhandle en gang i uka. Unngå impulskjøp og å handle inn mer enn du trenger. Dette blir ofte dyrt, da mye blir liggende igjen i kjøleskapet ubrukt. Skriv en handleliste for en ukes meny og hold deg til den. Det gamle rådet om å ikke gå sulten på butikken er også fornuftig.

Image by Steve Buissinne from Pixabay