I skrivende stund er vi på ferie med campingbussen vår. Ja, du leste riktig – campingbussen. For 7 år siden kjøpte vi en Volvo buss som vi bygget om til campingbuss. Det vil si, den var allerede gjort om til campingbuss, men vi likte ikke interiøret så vi reiv ut alt og startet på skrach. Vi har hatt utrolig mange fine turer i bussen vår, som nå har blitt veteran. Men det var ikke bygging av campingbuss som er temaet for dette innlegget. Men hvordan man kan opprettholde eller til og med å gjøre en livsstilsendring når man har ferie. Hvor mange er det ikke der ute som lar det bare flyte og gå i ferien for så å skulle starte et nytt og bedre liv når ferien er ferdig. Er det ikke bedre å bruke litt tid i ferien, når man har tid likevel, til å legge seg til noen nye og bedre vaner?

Jeg kan fortelle litt om hva jeg gjør i ferien for å opprettholde livsstilen. Jeg har slitt med mageproblemer i mange år, og det var starten på kostholdsreisa mi. Jeg har prøvet og feilet, tatt prøver, vært på undersøkelser osv osv, for så å finne ut av det var lekk tarm som var problemet mitt. Jeg har gjort mange tiltak de siste årene for å bedre fordøyelsen min og jeg har blitt veldig veldig mye bedre.

Men det siste halvåret har jeg, nettopp fordi jeg har blitt så bra, latt kostholdet skli litt ut, vekta har gått litt for mye opp og formen litt ned igjen. Men i stedet for å bruke ferien min til å sitte i ro og spise is og junk, som man ofte gjør på camping, bestemte jeg meg for heller å bruke tid på å forberede mat som kroppen blir glad av, og å legge inn noen treningsøkter. Det er en fin sti rundt hele campingen der vi er, der jogger jeg. Egentlig liker jeg ikke jogging så godt, men jeg liker mindre å føle meg dvask, derfor tar jeg denne runden som tar ca.10-15 minutter. Hvis man finner noen aktiviteter man faktisk liker å holde på med, er jo det det absolutt beste. I tillegg har jeg med meg en treningsstrikk som jeg gjør litt styrkeøvelser med. 10-15 minutter på det også. Sånn type trening vil jeg tro de aller fleste har tid til å ferien og det gjør så utrolig godt for kroppen. Bare det å gå seg en tur, eller ta en dans, spark ball med ungene – hva som helst, bare rør litt på kroppen, så kjennes det bedre enn om man ikke gjør noen ting.

Jeg fant en gammel hinderløype i utkanten av campingplassen.

Familien vår elsker å grille om sommeren. Det som er så fint med grill er at så å si alt kan grilles. Vi lager alltid en del mer enn det vi spiser til middag, for da har vi rester til kveldsmaten eller til dagen etter. Spis en kald kotelett eller en grillskive med litt salat og en god dressing til kvelds eller frokost. Mye bedre og sunnere enn brødmat som det gjerne blir veldig mye av likevel.

Sørge for å få nok søvn er også viktig for meg. Minstemann i familien står som regel opp til samme tid uansett om det er hverdag eller ferie, og da er det liten vits i å sitte oppe lenge bare fordi man kan. Jeg føler meg mye bedre etter 7-8 timer søvn og har mye mer energi og overskudd til å gjøre ting sammen med ungene om dagene.

Det er også lurt å begrense alkoholinntaket. Alkohol er en påkjenning for kroppen og bidrar ikke positivt om man for eksempel prøver å gå ned i vekt.

Uansett hva man velger å gjøre av livsstilsendringer, gjelder det å se muligheter fremfor begrensninger. Det er ikke mye som skal til som regel, for å føle seg bedre både i kroppen og sinnet. Bruk litt ekstra tid på matlagingen og velg rene råvarer fremfor prosessert lettvintmat. Drikk nok vann, begrens inntaket av karbohydrater og beveg kroppen. Å gjøre litt er uansett bedre enn å ikke gjøre noen ting. Og det viktigste av alt: Gjør ting du synes er morsomt og blir glad av.