Kjenner du på følelsen av ikke å strekke til. Du vet jo så godt hva du burde gjøre for helsen din, men du får det bare ikke til. Fortvil ikke!

Du er slettes ikke alene om å synes at du blir tutet ørene fulle av mat og treningstips som ikke passer inn i en travel hverdag. Dagen er jo allerede fylt opp av krav og gjøremål. Jobb og unger skal hentes og bringes, middag skal lages, åssåvidere åssåvidere. Det er lett å kjenne på at tiden ikke strekker til og det fører til at man nedprioriterer seg selv gang på gang.

Bytt vaner

Endring av vaner handler heldigvis ikke om å stappe enda mer inn i en overfylt kalender, men om å bytte ut noe med noe annet. Rett å slett å prioritere gode, sunne vaner fremfor dårlige, usunne vaner.

Det er viktig å rydde plass til nytelse og glede, men på en sunn måte. hvis du gjør det riktig vil du faktisk ikke savne smågodtskåla og potetgullposen.

Hvis du planlegger litt kveldskos hver eneste dag, unngår du at søtsuget tar over. Jeg for eksempel spiser sjokolade hver dag. Det er greit så lenge jeg velger mørk sjokolade (over 85%) og bare spiser litt. To-tre ruter er nok. Melkesjokolade hver dag derimot, er ikke spesielt sunt.

Å legge om livsstilen sitter først å fremst i hodet. Ikke la seg styre av søtsuget og sultfølelsen, men å fokusere på de nye vanene i stedet for å tenke på de gamle. Det er vanskeligere å slutte med en dårlig vane enn å få på plass en ny. Man må regne med at det tar litt tid.

Sammen med noen

Det er enklere å legge om livsstilen hvis man gjør det sammen med noen. Har du en partner eller samboer som også er motivert for en livsstilsendring er det supert. Ellers går det an å få med seg en venn eller noen andre i familien. Det bli i hvertfall enklere om man har noen som på seg, som motiverer deg og forstår at det kan være vanskelig i starten. Dessuten er det vanskeligere å sno seg unna om du har involvert flere i planene dine 😉

Er jeg motivert nok?

Det er lurt å stille seg selv noen spørsmå om motivasjonen før du går i gang. Er jeg motivert nok? Hvorfor vil jeg gjøre disse endringene?

Det er mange ønsker en endring uten egentlig å forstå at det innebærer en del jobbing. Da kan man lett havne i konflikt med seg selv der man både ønsker en endring, men likevel stritter imot. Selv om man innerst inne vet at en livsstilsendring vil være til det beste, er det en trygghet i å være akkurat der man er i dag.

Hvis du tviler på at du vil lykkes kan det være like greit å utsette endringen til du er mer motivert. Mestring er et viktig stikkord i en livsstilsendring for å bli motivert til å fortsette.

Visualiser målet

Se for deg hvordan ting vil bli når du har gjort de endringene du har bestemt deg for. Hva vil endringene ha å si for deg? Hva vil de gjøre med deg? Hvordan ser du ut? hvordan føler du deg? Lev deg godt inn i visualiseringen og kjenn på kroppen at dette kommer til å bli helt fantastisk! Kroppen vil føles bedre, kanskje passer den gamle favorittbuksa som fortsatt ligger innerst i skapet, du blir i bedre humør og har mer energi og overskudd. Se for deg hvordan hverdagen din blir med de endringene du vil ha i livet ditt. Hent fram disse bildene når du møter på utfordringer.

Hvis du sprekker, er det viktig å ikke straffe seg sjøl. Ikke tenk at du klare ingenting, at alt du gjør er feil, at du er mislykket osv. Ikke tenk stygge tanker om deg selv, selv om du har en sprekk. Gi deg selv ros i stedet, for at du har klart å kom så langt som du faktisk har, også går du videre. Ta en dag om gangen. Da bli det mye lettere enn om man for eksempel sier til seg selv at dette er et livslangt prosjekt. En dag om gangen. Det klarer du!

Nytelse er viktig

Du trenger ikke forsake nytelse i hverdagen for å leve sunt. Nøkkelen til en vellykket omlegging er faktisk å sørge for mye nytelse, gjerne mer enn før, men på sunnere måter.

Nytelse er viktig både for kropp og sjel. Det gir glede, vi føler oss bedre og mindre stressa. Hvis man har mye stress i hverdagen, bruker kroppen ekstra mye næringsstoffer og det bli enda viktigere å fylle på med næringsrik mat.

Et tips er å unne seg noe godt på kvelden. Det er gjerne da søtsuget kommer snikende. Da er det ekstra viktig å ha nå sunt snacks tilgjengelig. Man kan for eksempel variere mellom, frukt og bær, smoothie, nøtter, mørk sjokolade og grønnsaker med dipp.