Alle har hørt om jojo-slanking og dietter som ikke holder det de lover. Faktum er at ca. 1 av 100 som slanker seg klarer å holde vekten ned over tid. Men vi prøver igjen og igjen. Flere millioner mennesker er på slankekur i løpet av et år. Jeg husker da jeg var lita og min mor og hennes venninner konstant var på slankern. Dette var på midten av 80 tallet, og lettprodukter var det store… jeg har vokst opp på kneipbrød, med margarin, lett syltetøy, lett ost, skummet melk, lett yoghurt, lett rømme, ja..lett lett lett….ikke rart jeg fikk trøbbel med fordøyelsen av all den bearbeidete og prosesserte maten jeg har spist opp gjennom årene. Men mine foreldre gjorde så godt de kunne og fulgte de kostholdsrådene som var gjeldende…og som forunderlig nok er gjeldende enda.

At nesten ingen lykkes med å hold vekta nede etter en slankekur skyldes i hovedsak urgamle overlevelsesstrategier som sitter i kroppen. Vi har nervebaner i hjernen som innstille seg på den høyeste vekta vi har hatt. Hvis vi slanke oss, tror hjernen at vi sulter og setter inn motoffensiven sin for å motiver oss til å spise mer. Vi har flere hormoner som jobber for å holde vekta opp, noe som var en fordel når mennesket kjempet for å overleve som jeger og sanker i naturen. Men nå når mat, og spesielt usunn mat er tilgjengelig over alt, kan det virke mei som en forbannelse.

Et av de vanskeligste hormonene å bekjempe er hormonet Leptin. Det lages i fettvevet og når fettvevet minske, vil leptinsignalan te hjernen bli svakere. Men hjernen er programmert til å holde vekta opp, og vil sette i gang en motreaksjon for å få opp styrken på leptinsignalene. Så hjernen sender ut hormoner som øker appetitten helt til den gamle fettvevmengden er oppnådd igjen.

Men det er faktisk mulig å overstyre de her appetittsignalene fra hjernen. Vilje, fysisk aktivitet og konsentrasjon kan virke sterkere enn hormonene. Problemet kommer når vi slakker av på konsentrasjonen, og legger viljestyrken til side for eksempel i helga når vi unner oss sjokolade, potetgull og kanskje et glass vin eller tre…det skjer med de aller fleste, for livet består jo av så my mer enn slanking…heldigvis.

Men hva skal man gjør da…om man vil ned i vekt? Jo, svaret er veldig enkelt; man må ha en varig forandring i kostholdet. Og man må spise riktig. Svaret er enkelt, gjennomføringa e det vanskelige. Man må gi kroppen det den trenger av næringsstoffer sånn at du bli kvitt søtsuget, og klarer å overstyre de her signalene i hjernen som sier at du må spise mer. Man må balansere måltidene og ha riktig mengde av hvert næringsstoff. Det vil si man må ha riktig mengde karbohydrata, riktig mengde proteiner og riktig mengde fett. Og minst mulig bearbeidet og prosessert mat. Man kan gjerne trene også, men det er ikke avgjørende for å gå ned i vekt. Men trening har mange positive effekter på kroppen, så det gjør oss bare godt.

 

Det er kostholdet som er nøkkelen til suksess. Du trenger ikke kjøpe masse dyrt pulver og måltidserstattere. Man kan spise helt vanlig mat, deilig mat, til man blir god å mett å likevel går ned i vekt. Syns du det høres fantastisk ut?  Det er faktisk ganske fantastisk. Jeg har gjort det selv. Gått ned nesten 30 kilo faktisk, uten å vært sulten en eneste gang. Å vet du…kan jeg, kan du å!