Å koke kraft er en eldgammel tradisjon som heldigvis har blitt moderne igjen. Noen ser faktisk på kraft som en ungdomskilde, da den har styrkende effekt på hud, hår og negler. Kraft inneholder mange næringsstoffer som er viktige for en god helse og strek kropp, og kan virke helbredende på vonde muskler og ledd og bidra til å reparere en fordøyelse i ulage.

Kraft inneholder gelatin, som er et vidundermiddel for kroppen. Gelatin er kjent for sine helbredende egenskaper og kan virke helende og styrkende på benbygning, hjerte og muskler, ledd, hud og fordøyelse. Når man koker kraft dannes gelatin fra et protein som heter kollagen. Kollagen er det vanligste proteinet i kroppen og er den viktigste bestanddelen i brusk, leddbånd, sener og ben. Det er takket være kollagen at kroppen år faktisk henger sammen. Når vi koker kraftbein, trekkes kollagenet ut fra beinene og blir brutt ned til gelatin. Denne prosessen kalles hydrolyse. Det er gelatinen som gjør at kraften får gelékonsistens når den avkjøles.

Hvorfor gelatin er så bra for oss

Proteiner er kroppens byggesteiner og inngår i alle kroppens celler. Proteiner er bygget opp av en eller flere kjeder med aminosyrer. Gelatin har en helt spesiell sammensetning av aminosyrer som til sammen gir en antiinflammatoriske egenskaper. Altså de virker forebyggende på betennelser i kroppen. Gelatin er rik på aminosyrene glysin og prolin, som har mange viktige oppgaver i kroppen. Blant annet styrker glysin leverens funksjoner og hjelper kroppen med avgiftningsprosesser. Prolin er viktig for å bygge og styrke cellestrukturer. Gelatin gir kroppen et mer balansert proteininntak, spesielt her i den vestlige del av verden hvor vi ikke lenger spiser så mye innmat og gelatinrike matvarer.

Kollagen er en viktig bestanddel av huden og bidrar til å gjøre huden myk og smidig. Ofte inneholder dyre antirynkekremer kollagen som skal holde huden din ung og frisk. Men å drikke kraft fungerer mye bedre og bidrar til at huden beholder sitt ungdommelige preg.

Kraft kan styrke fordøyelsessystemet

Kraft kan hjelpe deg om du har trøbbel med magen. Kraften gir nemlig masse næring til hele fordøyelsessystemet. Næringsstoffene i kraften kan normalisere magesyreproduksjonen og styrke og reparere tarmen. Det er viktig å ha en sunn og frisk tarm for å kunne ta opp næring fra maten og for å forhindre sykdommer.

Kraft kan med fordel brukes i mang slags matlaging. Kraften er som sagt rik på vitaminer, mineraler, enzymer, proteiner og sunt fett og kan løfte næringsinnholdet i ethvert måltid.

Du kan bruke den som basis for supper, sauser, gryter, pizzasaus, grønnsaksmoser, koke ris og pasta i, med mer. Man kan også drikke kraft ren eller blandet med litt vann. Jeg bruker å ta en isbitterning med fryst kraft i en kopp, helle på litt kokende vann og kose meg med. Man kan også bruke kraft i brøddeigen.

Buljong kan man bare glemme når man har begynt med kraft – det smaker stort sett bare salt, har ingen næring og dermed ingen positiv helseeffekt for kroppen.

Å koke kraft

Å koke kraft er enkelt, men tar litt tid. Det fine er at kraften klarer seg mye alene når den står og putrer på platen. En kan koke kraft av det meste, både kjøtt, fisk, fjærfe og grønnsaker. Men det kan være lurt å skille f.eks. fisk fra kjøtt, så man lager egen fiskekraft og egen kjøttkraft. En kan godt ha oppi litt grønnsaker med kjøttet eller fisken for smakens skyld, hvis man vil.

Et tips er å ha en boks i fryseren med f.eks. beinrester fra kjøttmiddag, og samle opp til man får nok til å koke en stor kjele kraft. Det lønner seg å koke mye når man først koker, da det skal koke opptil 48 timer. Kjøtt fra storfe, lam og vilt koker jeg nesten 2 døgn, mens kylling og kalkun kan kokes kortere, 2-24 timer. Det samme med grønnsakkraft, som kokes i 2-4 timer. Fiskekraft bør ikke kokes mer enn 20-25 minutter, ellers kan krafta bli som lim. Husk å skumme av underveis. Det vil si ta av skummet som danner seg på toppen med en skje e.l. Dette er ikke viktig, men gjøres hvis man vil ha en klar kraft. Kraften skal ikke koke og boble, men trekke jevn på svak varmet. Hvis du ikke vil ha noe på plata om natten, går det an å sette kjelen inn i komfyren på svak varme. Eller man kan bare slå av plata og slå den på igjen på morgenen. Når krafta har trekt så lenge som du vil, jo lengre jo bedre for næringsinnholdet, siler man den av. Da kan du fosskoke krafta til mengden er halvert. Da sparer du plass i fryseren. Frys ned i isbitbrett eller poser eller små bokser.

Råvarer til kraftkoking kan du kjøpe rett fra bonden, i frysedisken på butikken (kraftbein) eller spør i ferskvareavdelingen. Jeg bruker å koke kraft på skroget etter nyttårskalkunen. Blir veldig godt. Kylling kjøper jeg hel og koker først hele kyllingen. Tar av kjøttet og fortsetter å koke/trekke kyllingskroget. Kjøttet er klart til å spises når det slipper bena lett. Av grønnsaker kan du bruke det meste, rotgrønnsaker er ypperlig. Til fiskekraft bruker du bein, hode, avskjær og rester etter fiskemiddag.

Slik gjør du:

Legg råvarene i en stor kjele. Fyll på med kaldt vann så det dekker innholdet i kjelen. Du kan godt ha oppi litt salt og pepper for smakens skyld. Bruk gjerne hele pepperkorn. Laurbærblad gir også god smak. Sett kjelen på plata på svak varme, og la det stå helst i 8-48 (storfe) timer. Skum av underveis. Når kraften har trekt lenge nok, siler du den av. Halver ved fosskoking som beskrevet, hvis du ønsker det. Hell kraften i passende emballasje, og kjøl den ned raskt for å unngå bakterievekst. Du kan for eksempel sette det litt i kaldt vann. Frys ned så fort det har blitt kaldt. Ta opp så mye du trenger av gangen.